۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۷
کد خبر: ۵۶۶۰۸۹
آیت الله مکارم شیرازی:

حضرت خدیجه تمام وجود خود را فدای اسلام کرد | نفقه متقابل فرزند و والدین تا آخر عمر واجب است

حضرت آ‌یت الله مکارم با بیان این که حضرت خدیجه(س) تمام وجود خود را فدای اسلام و پیامبر اکرم(ص) کرد، گفت: اگر خدیجه در کنار پیامبر نبود پیامبر آن همه موفقیت پیدا نمی کرد.
 حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید جمعه شب در نهمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با تأکید بر مقابله با خطراتی که سعادت جوانان را تهدید می کند، گفت: برای نجات جوانان باید مثلث خانواده، آموزشگاه ها مانند مدارس و جامعه و رسانه ها به وظایف خود انجام دهند.

وی افزود: اگر این گروه ها به وظایف خود به درستی عمل کنند جوانانی برومند، مفید و سعادتمند خواهیم داشت، یکی از موضوعات مهم تربیت خانوادگی است، باید توجه داشت که حق یک طرفه در عالم وجود ندارد، امیرمؤمنان علی(ع) می فرماید هر جا حقی از سوی کسی وجود داشت طرف مقابل آن هم حق دارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که خداوند حق اطاعت بر انسان ها داشته و بشر نیز حق هدایت دارد، اظهار داشت: حق داریم که خدا پیامبران و کتاب های آسمانی را بفرستد تا انسان ها هدایت شوند و از طرفی هم خدا حق اطاعت دارد.

وی ادامه داد: خداوند حق شکرگزاری دارد و از طرفی هم انسان از خداوند روزی می خواهد یعنی باید روزی بگیرد تا شکرگزاری کند، خدا حق دارد از انسان عبادت بخواهد و انسان می تواند عدالت درخواست کند؛ بنابراین حق دو طرفه است و اگر والدین تصور کنند که تها خودشان حق داشته و فرزندان حقی ندارند اشتباه بزرگی است، شاید حق فرزندان از حق والدین سنگین تر باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: پدران و مادرانی هستند که فرزندان خود را عاق می کنند، عاق در لغت عرب به معنای پاره کردن پارچه و لباس است اما زمانی که در زمینه خانواده به کار می رود یعنی فرزند حق والدین را به جا نیاورده و آنان را آزار داده است.

وی عنوان کرد: وقتی پدر و مادر می تواند فرزند را عاق کنند، فرزندان نیز می توانند والدین را عاق کنند؛ پدران و مادران باید دقت کنند و تصور نکنند که تنها طلبکار هستند بلکه فرزندان نیز می توانند طلبکار باشند.

این مرجع تقلید با اشاره به دو مسأله شرعی خاطرنشان کرد: اگر پدر و مادر و برادر چیزی را به یکی از فرزندان و خویشاوندان ببخشد و تحویل دهد نمی تواند برگردد که از آن به عنوان هبه ذی رحم یاد می شود، در نامه هایی می نویسند که مثلا پدری خانه را به فرزند واگذار کرده اما بعد از واگذاری آن را تحویل دیگری داد و فروخت که این کار حرام است.

وی اضافه کرد: اگر تحویل و واگذاری انجام شود بازگشت از هبه جایز نیست چرا که هبه ذی رحم لازم و غیر قابل برگشت است، البته والدین می تواند به فرزند خود خانه ای را بدهد اما اعلام کند که تا زمان حیات بتواند در خانه بنشیند و منافع را تا زمان حیات نگه دارد اما بازگشت از هبه جایز نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: مسأله دیگر این است که نفقه فرزندان مادامی که نیاز دارند بر پدر و مادر واجب است؛ همچنین نفقه پدر و مادر مادامی که نیاز دارند بر فرزندان واجب است، اگر پسر و دختر به سن 50 سالگی رسیده و نیازمند هستند پدر و مادر باید به آن ها کمک کنند و نباید بگویند تنها در زمانی که صغیر بودند نفقه بر ما لازم بود بلکه تا آخر عمر اگر فرزندان نیازمند باشند و والدین توان داشته باشند باید کمک کنند و عکس آن هم وجود دارد.

وی همچنین با تسلیت وفات حضرت خدیجه(س) افزود: این بزرگ بانوی اسلام تمام وجود خود را فدای اسلام و پیامبر اکرم(ص) کرد و یکی از مسائل مهم است که حضرت هرگز زمان پیروزی پیامبر را ندید و تمام دوران های سخت زندگی را در کنار پیامبر تحمل کرد، اگر خدیجه در کنار پیامبر نبود پیامبر آن همه موفقیت پیدا نمی کرد./1323/

ارسال نظرات